Kostverlorenvaart

De Kostverlorenvaart, gegraven in 1413, vormde tot 1897 de westelijke grens tussen de gemeente Amsterdam en het poldergebied van de gemeente Sloten. Deze waterweg werd ook wel Kostverlorenwetering genoemd. Er is geen eenduidige verklaring voor de naam Kostverloren. In de zeventiende eeuw vinden we hier de buurtschap Baarsdorp of De Baarsjes.



Kostverlorenvaart bij de Tolbrug (nu Wiegbrug), omstreeks 1890 *.
Links de Adm. de Ruijterweg, rechts de Clerqstraat.



Kostverlorenvaart bij de Wiegbrug, 1917 *.
Op de achtergrond de gipsfabriek.



Kostverlorenvaart kijkend naar de (thans) Geuzenkade, omstreeks 1920 *.



Kostverlorenvaart bij de Geuzenkade *.



Kinderen spelen op het ijs van de dichtgevroren Kostverlorenvaart in de winter van 1947/1948.
Links de Baarsjesweg, met op de achtergrond de installatie van de Algemene Brandstoffenhandel Amsterdam. Rechts de Derde Kostverlorenkade, met de toegang tot de Kanaalstraat (Oud-West).



Deze foto is genomen vanuit het raam van de Baarsjesweg 281-III, gedurende de strenge winter van 1947/1948. De Kostverlorenvaart is dichtgevroren, aan de overkant, aan de wal van de Derde Kostverlorenkade (tegenwoordig stadsdeel Oud-West) ligt een eenzame vuilnisschuit. De bebouwing daarachter (van links naar rechts) wordt gevormd door een deel van de tuchtschool aan de Vosmaerstraat, de Willem Enklaarschool, de Augustus Allebéschool en woonhuizen. Nog net te zien is de oude Overtoomse brug, in 1949 vervangen door de huidige. Er wandelen mensen op de Baarsjesweg en op het ijs. Geen spoor van auto's. Waarschijnlijk is deze foto genomen op een zondag.

(Foto's & tekst ingezonden door dhr. Jan Sanberg, Oud-Beijerland)

Waar nu de Admiralengracht in de Kostverlorenvaart uitkomt was in de eerste helft van deze eeuw de elektrische los- en kolentransportinrichting van de Algemene Brandstoffenhandel Amsterdam (A.B.A.) gevestigd. Kolen werden hier per boot aangevoerd en met een 'happer' uit het schip gehaald, over de weg getransporteerd, en gestort op een opslagplaats die, d.m.v. vertikale betonnen platen, verdeeld was (m.a.w., de kolen werden gesorteerd). Op deze plaats bevond zich later (tot 2010) het stadsdeelkantoor van 'De Baarsjes'.



Kolenoverslag in 1958 met electrische monorail. Triomf der techniek uit de dertiger jaren.



Foto uit 1958 van de Kostverlorenvaart ter hoogte van de Nepveustraat kijkend in Noordelijke richting.
Rechts de vuilnisoverslag en links in de verte de kolenoverslag.

(Foto's & tekst ingezonden door Dhr. Anton Ammerlaan)



Kostverlorenvaart bij de Baarsjesweg ter hoogte van nr. 134. Wiegbrug met passerend schip, 1960.



Kostverlorenvaart bij de Baarsjesweg ter hoogte van nr. 134. Zicht op de Moerbeek scheepswerf, 1960.

* Foto: Historische Topografische Atlas, Gemeentelijke Archiefdienst Amsterdam

        

� Historisch Archief De Baarsjes